غذاهای معروف اصفهان

تاریخ انتشار : 10 مهر 1403 تعداد بازدید ها : 15 نویسنده : دسته بندی : آموزشی

خوردن غذاهای معروف اصفهان باعث به یادماندنی شدن انواع طعم‌ها می‌شود. اصفهان یک شهر با تاریخ و فرهنگ غنی است و به همراه آن سوغات و غذاهای سنتی خوشمزه دارد. علاوه بر گز و سوهان که به عنوان سوغات اصلی این شهر شناخته می‌شوند، بریانی و خورشت ماست اصفهان در بین مردم ایران و حتی برخی از گردشگران خارجی مشهور هستند. هر کسی که به این شهر سفر می‌کند، عاشق استفاده از غذاهای سنتی و اصیل اصفهان است. باید اذعان کرد که اصفهان رستوران‌های شیک و با منوی غذایی متنوع دارد که بیشتر آن‌ها غذاهای سنتی این شهر را ارائه می‌دهند. می‌توانید با جستجو در اینترنت، نام و آدرس رستوران‌هایی که غذاهای سنتی اصفهان را سرو می‌کنند را پیدا کنید.

بریان ، معروف ترین غذای اصفهان

بریان یکی از غذاهای معروف اصفهان و از لذیذ‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است و در میان مردم این شهر از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. طعم و مزه خوشمزه‌ای که دارد، باعث شده که آن را از لیست غذاهایی که باید در سفر به اصفهان تجربه کرد، حذف نکنید.

بریان اصفهان

بریان با استفاده از گوشت گردن گوسفند، جگر سفید، پیاز، ادویه و فلفل تهیه می‌شود. این غذا بسیار نرم است، اما با توجه به چربی موجود در گوشت، حاوی مقدار زیادی کلسترول است. بهتر است به منظور حفظ سلامتی، هر دو ماه یک بار این غذا را میل کنید. بریان معمولا با سبزیجات، پیاز و دوغ سرو می‌شود. باید به این نکته هم توجه کنید که بسیاری اشتباهاً نام بریانی به جای بریان استفاده می‌شود، در حالی‌ که بریان نام غذا و بریونی نام محلی است که بریان را سرو می‌کند.

گوشفیل با دوغ

گوشفیل یکی از شیرینی‌های محبوب اصفهانی است که نه تنها در ماه رمضان بلکه در طول سال نیز با زولبیا و بامیه به فروش می‌رسد. برای تهیه این شیرینی خوشمزه از تخم مرغ، ماست، آرد و زعفران استفاده می‌شود.

دوغ و گوشفیل اصفهان

گوشفیل‌ها در روغن داغ سرخ می کنند . و سپس به شربت غلیظ مخصوصی فرو می‌ریزند تا شربت به خورد گوشفیل‌ها نفوذ کند . یک نکته جالب درباره این شیرینی این است که معمولا اهالی اصفهان این شیرینی را با دوغ میل می‌کنند، زیرا باور دارند که این دو با طبع گرم و سرد، یکدیگر را تکمیل می‌کنند. به همین ترتیب، اصفهانی‌ها هم باقلوا را هم با دوغ میل می‌کنند. اگر به سمت میدان امام رفتید، می‌توانید این شیرینی خوش‌طعم را همراه با یک لیوان دوغ محلی از آبمیوه‌فروشی‌های این منطقه تهیه و میل کنید.

خورش ماست

خورش ماست یکی از محبوب‌ترین دسرهای اصفهانی است و به عنوان یک دسر سنتی و اشرافی شناخته می‌شود. ظاهر این خورش با سایر خورش‌ها بسیار متفاوت است. از تخم مرغ، ماست تغلیظ شده، مرغ، زعفران، زرشک، زردچوبه و شکر برای تهیه این دسر استفاده می‌شود و طعمی شیرین دارد و رنگ زرد دارد . در کافه رستوران های اصفهان میتوان این دسر را امتحان کرد .

خورش ماست یک دستور غذایی خوشمزه اصفهانی است که می‌تواند به عنوان یک دسر یا یک وعده غذایی استفاده شود. برای تهیه این غذا از گوشت گردن، ماست هم‌زده، شکر و زعفران استفاده می‌شود. ابتدا گوشت گردن به طور کامل پخته می‌شود و سپس با ماست، زعفران و شکر مخلوط می‌شود . این مواد به گونه‌ای ترکیب می‌شوند که یک ماده شبیه به ماست زرد رنگ به وجود می‌آید. با وجود نام خورش ماست، این غذا دستور طعم‌دار و خوشمزه‌ای دارد و شما حتما باید آن را امتحان کنید.

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان و اشکنه از غذاهای محبوب و معروف اصفهانی هستند. این غذا با استفاده از گوشت گردن گوسفند، برنج، بادمجان، نعناع تند، نمک و فلفل تهیه می‌شود. این غذا در گذشته به عنوان غذای مجلسی شناخته می‌شد و در اقصی نقاط کشور به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. در سفره‌خانه‌های سنتی معروف اصفهان، به ویژه سفره‌خانه‌های اطراف میدان نقش جهان می‌توانید بهترین حلیم بادمجان دنیا را پیدا کنید.

حلیم بادمجان

اشکنه نیز یک غذای محلی قدیمی است که تا سال‌های اخیر همچنان در استان‌هایی مانند اصفهان طبخ می‌شود. این غذا معمولاً با استفاده از پیاز، سیب‌زمینی، شنبلیله خشک، تخم مرغ و روغن تهیه می‌شود و یک غذای مقوی با دستور پختی ساده است که برای روزهای سرد سال بسیار مناسب است.

آش شوربا

آش شوربای سبزی یکی از غذاهای سنتی اصفهانی است که در اقصی نقاط ایران مورد توجه قرار دارد. تفاوت‌ بزرگ این سوپ سنتی با سایر سوپ‌ها، استفاده از کوفته‌های کوچک گوشت چرخ کرده است . که به آش شوربای سبزی طعم و عطری لذیذ می‌بخشد . این ویژگی باعث می‌شود که این سوپ از در دسترس‌ترین غذاهایی باشد که می‌توان آن را در اکثر سفره‌خانه‌های قدیمی اصفهان یافت.

آش شوربای سبزی، علاوه بر طعم لذیذ و متمایز، یک غذای سنتی و محبوب است که از قدیم تاکنون در ایران مورد توجه قرار دارد و جزو غذاهای محبوب خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود.

گز لوکس : ماجرای درصدهایی که باید بدانید

شله بریان زیره

شله بریان زیره یکی از غذاهای محلی اصفهان است که از نظر ظاهر شبیه به حلیم است. برای طبخ شله بریان زیره، ابتدا گوشت گوسفند با پیاز و ادویه‌ها پخته می‌شود . و بعد از نیم پز شدن گوشت، برنج نیم دانه اضافه می‌شود . پس از پخته شدن برنج، زیره سیاه دانه آسیاب شده به آن اضافه می‌شود . و دوباره روی حرارت قرار می‌گیرد . در نهایت و بعد از پخته شدن تمام مواد، غذا به‌طور کامل می‌کوبیده می‌شود تا به حالتی مانند حلیم برسد.

این دستور غذایی با ترکیب مواد و روش پخت مخصوص به منطقه اصفهانی است و طعم و ظاهر منحصر به فردی دارد که طعم آن را به حلیم نزدیک می‌کند.

کله جوش یا کال جوش

یکی از غذاهای سنتی اصفهان است . و به دلیل طرز تهیه ساده و سریع، این غذا اغلب به عنوان یک غذای آماده شناخته می‌شود. برای طبخ کال جوش از موادی مانند نعنا، پیاز، گردو، کشک، روغن و نمک استفاده می‌شود و این غذا معمولاً با نان سنگک میان وعده سرو می‌شود.

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه